Köpvillkor
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa köpvillkor.
Företaget
Lastexperten.se - en del av Vartex AB, organisationsnr: 559291-9699.
Adress: Batterivägen 14, 432 32 Varberg
E-post: [email protected]
Vi innehar F-skattebevis.
Priser
Samtliga priser anges i svenska kronor exklusive moms alternativt inklusive moms beroende på om besökaren på Lastexperten.se har angett om den är företagare eller privatperson. Momssatsen är för närvarande 25 %. Alla varor säljs var för sig. Även om det finns flera varor på en bild, säljs de styckevis om det inte uttryckligen står i varubeskrivningen att övriga varor på bilden ingår i varans pris.
Betalningsavgifter
För betalsätten faktura, kortbetalning, iZettle och förskottsbetalning tillkommer inga kostnader.
För betalsätten leasing och delbetalning tillkommer dock kostnader som t ex aviavgift och uppläggningsavgift samt eventuell ränta.
Betalning
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar (välj i så fall kortbetalning eller förskottsbetalning). Samtliga fakturor är av Lastexperten.se överlåtna till Svea Bank AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Delbetala din betalning upp till 120 månader
Svea Bank AB erbjuder er att, efter godkänd kreditprövning som sker efter ni fyllt i personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Ett kontoavtal innebär att ni får en kredit som ni kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle ni betalar till Svea så kan ni disponera motsvarande kreditutrymme som ni amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer ni enkelt genom att kryssa i det alternativ som passar er bäst. Ni åtar er att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att ni varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val ni gjort. Självklart kan ni betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Om ni vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden - den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill ni ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan ni kontakta Svea på telefon 08 – 51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om ni utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper ni i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad. Om ni inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för er räkning att betala era inköp hos Lastexperten.se. Har Du några frågor så kan du ringa 08 – 51493113 för närmare information.
Följande kostnader tillkommer vid Delbetalning:
Köp nu - betala om 3 månader: 29 kr i aviavgift.
3 mån räntefritt: 955 kr i uppläggningsavgift samt 29 kr i aviavgift.
6 mån räntefritt: 195 kr i uppläggningsavgift samt 29 kr i aviavgift.
12 mån räntefritt: 295 kr i uppläggningsavgift samt 29 kr i aviavgift.
24 mån: Ränta 9,95%. 295 kr i uppläggningsavgift samt 29 kr i aviavgift.
120 mån: Ränta 10,45%. 350 kr i uppläggningsavgift samt 29 kr i aviavgift.
Leasing
I samarbete med Svea Bank AB erbjuder vi leasing som är en förmånlig form av långtidshyra där man fördelar kostnaden över tiden. Svea Bank AB äger objektet men du som kund nyttjar det. Efter leasingtidens slut löses avtalet till ett restvärde. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna.
Leasing gäller endast för företag. Privatpersoner väljer förslagsvis Delbetalning istället. Leasingavtalet går att förtidslösa. Svea Bank AB har äganderättsförbehåll i objektet, dvs objektet går inte att sälja utan att leasingen är löst.
Klicka här för vidare information gällande Svea Leasing.
Vid beställning lägger du varan i varukorgen och väljer betalsättet Leasing i kassan. Därefter fyller du i mailadresserna till den/de som ska signera avtalet (behörig firmatecknare enligt ert företags bolagsordning). De kommer att få ett mail med en länk till Sveas signeringswebb där avtalet sedan ska signeras med mobilt bank-id.
Kortbetalning
Tillåtna kort på Lastexperten.se är VISA och MasterCard. Inga extra kostnader tillkommer. Vid betalningen anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden som står angiven på baksidan på kortet. Lastexperten.se använder 3D-secure, som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och MasterCard. Betalningen sker via Dibs som är PCI-certifierad samt följer internationella säkerhetsstandarder. All information som skickas är krypterad, vilket gör att obehörig inte kan få tillgång till känslig data gällande er kortbetalning.
För smidig och säker hantering av kostnader som kan tillkomma i efterhand (exempelvis tillval som ni önskar i efterhand) lagras dina kortuppgifter för detta ändamål. Lastexperten.se har inte tillgång till kortuppgifterna utan dessa hanteras till fullo av PCI-certifierade Dibs. Orderns totala belopp reserveras direkt på ditt konto men beloppet dras först vid leverans av ordern.
Förskottsbetalning
Totalsumman sätts in på bankgironummer 855-6086. Då pengarna är oss tillhanda skickas ordern omgående alternativt kan avhämtas, med förutsättning att varan finns i lager. Observera att bankernas hantering kan innebära ett par bankdagars fördröjning från betalningstillfället.
Leveranser
Avhämtning vid fabrik/grossist
Samtliga släpvagnar i vårt sortiment kan hämtas direkt från fabrik/grossist. I dessa fall debiteras ingen fraktkostnad.
Följande uthämtningsort gäller: - Tiki avhämtas i Hallsberg (Utkällevägen 26, Hallsberg) eller Borgeby (Tubavägen 1, Bjärred) eller Stockholm (Finkmossvägen 118, Tumba) - Debon avhämtas i Hallsberg (Utkällevägen 26, Hallsberg) eller Stockholm (Finkmossvägen 118, Tumba) eller Borgeby (Tubavägen 1, Bjärred) - Variant avhämtas i Borgeby (Tubavägen 1, Bjärred) eller Stockholm (Finkmossvägen 118, Tumba)
Avhämtning vid utlämningsställe för Tiki släp:
Tiki kan avhämtas kostnadsfritt i följande orter
Hallsberg (Utkällevägen 26, Hallsberg
Koordinater 59.0614, 15.0427)
Stockholm (Finkmossvägen 118, Tumba
Koordinater 59.170615:17.820767)
Borgeby (Tubavägen 1, Bjärred
Koordinater 55.73876:13.03470)
Leverans till närmaste depå
Som alternativ till egen avhämtning erbjuder vi tillsammans med Schenker, även leverans till din närmaste depå.
Leveransvillkor
Det är på köparens ansvar att säkerställa att leveransadressen som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt. Det är också köparens ansvar att vara nåbar i samband med leverans. Risken för varan övergår på köparen efter mottagandet.
Transportskador
Köparen ansvarar för att undersöka att godset är felfritt. Eventuell transportskada skall anmälas direkt vid avhämtningstillfället. Anmäls inte skadan vid avhämtningstillfället ersätter inte fraktbolaget skadan.
Leveranshinder
Vid leveranshinder som beror på att du som kund lämnat felaktiga uppgifter om leveransadress, eller kontaktuppgifter som t ex e-postadress eller mobilnummer för avisering debiteras du en avgift. Var därför noga med att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste också kunna legitimera sig vid paketutlämning.
Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset måste detta snarast meddelas fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren) kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. Avgiften är motsvarande fraktbolagets taxa.
Outlöst gods
Försändelsen ligger hos postombudet i 7 kalenderdagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera faktisk returfrakt och 195 kr i avgift för outlöst gods/ej uthämtade paket. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar. Se under rubriken Öppet köp/Returer för mer information.
Lagerhyra
För leveranser där du som kund har beställt hemleverans debiteras du en lagerhyra från och med sjunde dagen från godset ankommit slutterminalen. Var därför skyndsam med att svara på aviseringen och ta emot godset. Hyran är motsvarande fraktbolagets taxa + 195 kr i administrationsavgift.
Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först ta emot paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar. Se under rubriken Öppet köp/Returer för mer information.
Företagsbeställningar
Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.
Köplagen gäller för beställningar av företag. Köplagen är dispositiv vilket medför att inblandade företag kan avtala andra överenskommelser än vad köplagen föreskriver.
Öppet köp/returer
Du har full bytes- eller returrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Vill du ångra ditt köp ombeds du kontakta oss via e-post till [email protected].
Returnerade varor måste vara oanvända och i originalemballage för att full återbetalning ska ske. Eventuell returfrakt betalar du som kund. Är varan monterad/brukad/ställd i trafik görs ett prisavdrag om 20% vid återbetalningen. Smartklockor får endast kontrolleras - ej startas eller användas.
Önskar du returnera en släpvagn och/eller dess tillbehör kontaktar du oss via e-post till [email protected]. Du får då instruktioner gällande till vilken adress returen ska ske. I det fall returen sker till annan adress ersätts ej de extra kostnader det medför (t ex ökade resekostnader).
Returadress för släpvagnsrelaterade produkter
Lastexperten.se
Tubavägen 1
237 42 Bjärred
Returadress för övriga produkter
Agerum
C/O Vartex AB
Östra Storgatan 36
282 75 Hästveda
Det rekommenderas att använda retursedeln, som erhålls genom att kontakta kundtjänst, för att returnera produkten. Om du väljer att skicka tillbaka produkten själv måste du som kund se till att den levereras med "utkörning till företag" för att undvika att paketet levereras till ett ombud, vilket kan hindra mottagandet av returen.
Reklamation
Privatpersoner
Önskemål om reklamation skall delges oss inom skälig tid från då felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Konsumentköplagen samt andra tillämpliga lagar ger dig som kund viktiga rättigheter som en treårig reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
För mer information se http://www.konsumentverket.se/
Företag
Önskemål om reklamation skall delges oss inom skälig tid från då felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället.
Köplagen och övriga tillämpliga lagar ger dig som näringsidkare vissa rättigheter, normalt 2 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
Vid eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Generella garantivillkor för släpvagnar
Generella garantiregler för släpvagnsbranschen i Sverige utarbetade av Släpvagns Branschens Riksförbund.
Tillämplighet och giltighetstid
Garantin gäller för den släpvagn och utrustning som köpeavtalet omfattar med undantag av sådan utrustning för vilken särskild garanti eller särskilt åtagande gäller.
Garantin gäller endast nya släpvagnar och ny utrustning.
Garantiansvaret åvilar det företag som sålt den släpvagnen/utrustningen, nedan kallat säljaren, och gäller gentemot köparen. Garantin gäller ej gentemot senare ägare.
Garantin upphör ett år efter leveransdagen.
Garantins omfattning
Säljaren ansvarar för fel som förelåg vid leveranstidpunkten och för fel som uppkommer under garantitiden. Säljaren ansvarar dock inte för fel om hen kan göra sannolikt att reparationer, service/inspektion eller montering utförts av annan än av tillverkare/säljare, auktoriserad eller anvisad verkstad- på ett icke fackmässigt sätt.
Att släpvagnen inte skötts enligt föreskrifterna i servicehäfte eller liknande dokumentation. Bl.a. skall service/inspektion ha utförts vid rätt tid eller körsträcka,
Att det är fråga om små förändringar i inredningar, dörrar och annat som kan hänföras till temperaturvariationer eller ändringar i luftfuktigheten,
Att släpvagnen ombyggs eller ändrats,
Att släpvagnen använts vid extrem körning eller överbelastats,
Att släpvagnen varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre åverkan,
Att släpvagnen vanvårdats,
Att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än av tillverkaren/säljaren auktoriserad eller anvisad verkstad,
Att annan än orginalreservdel monteras.
Som fel betraktas inte:
- De intrimnings- och justeringsåtgärder som kan erfordras innan eller i samband med första servicetillfället,
- Normal åtgång av förbrukningsdetaljer,
- Normal förslitning.
Reklamation
Om köparen vill påtala fel skall säljaren underrättas om detta inom skälig tid, normalt 14 dagar, efter att felet upptäckts eller bort upptäckas. (Enl § 23 Konsumentköplagen måste reklamation göras två månader efter köpet.)
Avhjälpande av fel
Säljaren bestämmer den lämpligaste åtgärden för att avhjälpa fel. Avhjälpandet enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamation och utan kostnad eller väsenligt olägenhet för köparen. Vid bestämmande av vad som är skälig tid bör man bl.a. ta hänsyn till köparens behov av släpvagnen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet och den tidpunkt då köparen ställt släpvagnen till säljarens förfogande.
Köparens rättigheter mot säljaren
Köpare som köpt släpvagnen huvudsakligen för enskilt bruk, konsument, har vid fel som omfattas av garantin rätt att göra de påföljder gällande mot säljaren som anges i konsumentköplagen. Köparen har dock inte i något fall rätt till ersättning för förlust i näringslivsverksamhet. Dessutom gäller de villkor som anges i köpeavtalet. Konsumenten har alltid rätt att upp till två år efter släpvagnens leveransdag åberopa fel i släpvagnen enligt konsumentköplagens regler.
Köpare som inte köpt släpvagnen huvudsakligen för enskilt bruk måste svara för rese- och transportkostnader i samband med att fel uppstått i släpvagnen och den lämnas till verkstad för reparation och hämtas därifrån och har inte rätt till ersättning för förlust i näringsverksamhet.
Tvist
Tvist som gäller tolkningen eller tillämningen av dessa bestämmelser skall parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse. Konsument kan vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller låta pröva tvisten hos Allmänna Reklamationsnämnden.
Tvister kan alltid prövas i allmän domstol.
Information
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i information samt bild och videomaterial på webbplatsen. Vi kan inte heller garantera att produktbilder och miljöbilder återger en varas exakta utseende samt beskaffenhet.
Data-, skriv- och tryckfel
Om det förekommer betydande data-, skriv- eller tryckfel från vår sida i webbutiken, annonser eller liknande, vilka överstiger 15 % av det ordinarie försäljningspriset, förbehåller vi oss rätten att ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Denna rätt gäller även om du som kund redan har mottagit en orderbekräftelse eller liknande. Vidare förbehåller vi oss även rätten att annullera en beställning på grund av force majeure, om vi av oväntade omständigheter, såsom krig, extraordinära naturhändelser, brand, strejk eller pandemier, inte kan uppfylla avtalsvillkoren.
Vi har möjlighet att göra ändringar fram till det att varan har packats på vårt lager. Om varan redan har packats på vårt lager måste du istället utnyttja ångerrätten.
Begagnade släpvagnar och trailers
Begagnade släpvagnar säljs i befintligt och av köparen besiktigat skick. Köpare bör därför undersöka varan och dess funktion noggrant innan köp. Reklamationsrätten för begagnade varor följer av reglerna i konsumentköplagen §23 och §24. Endast fel som kan anses vara hänförliga till tidpunkten före leverans av begagnad vara kan åberopas i detta hänseende. Då det handlar om en begagnad vara, har köparen en långtgående undersökningsplikt och förhållanden som kunnat upptäckas i samband med köpet kan inte senare användas som skäl vid reklamation.
Förseningsavgifter hyrsläp
Vid återlämning av hyrsläp senare än kl 9:00 på återlämningsdagen tillkommer följande förseningsavgifter angivna inkl moms: Måndag 99 kr
Tisdag 99 kr
Onsdag 99 kr
Torsdag 99 kr
Fredag 249 kr
Giveaway
I de fall då en giveaway ingår i köpet skickas denna giveaway efter att fakturan är betald. Om varor returneras vilket i efterhand innebär att köpet inte längre är i tillräcklig omfattning för att uppfylla kraven för giveaway skall utdelad giveaway returneras.
Garantier
Minst ett års fabriksgaranti, utöver konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt, lämnas på samtliga produkter i sortimentet om inget annat uttryckligen anges. Garanti gäller ej för fel som orsakats av felaktig användning av produkten.
Personuppgifter
När du använder siten och våra tjänster kommer vi behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas i marknadsföringsändamål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s intergritetspolicy, https://www.ve.com/sv/integritetspolicy.
Information om ODR
Läs mer om EUs regler för konsumenttvister och om tvistlösning (ODR) här. https://webgate.ec.europa.eu/odr/
Copyright
Innehållet på www.lastexperten.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (§ 49 URL).